Mod att ta in externt perspektiv gör din verksamhet proaktiv

Kikare

Har du och din verksamhet mod att vara objektiv och kritisk mot er egen verksamhet?

I början av 2019 skakades bank- och finansvärlden om av uppgifterna som SVT:s grävande reportrar tagit fram om Swedbank och deras verksamhet i Baltikum. Ett par år tidigare hade Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism antagits. Troligen gjorde SVT:s avslöjande att arbetet med denna lag intensifierades hos berörda. I kölvattnet av turerna kring penningtvättshärvan i Baltikum kom i början av september Svea hovrätts dom mot Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen. Att Swedbanks tidigare vd nu döms personligen för svindleri kommer få fler verksamheter att se över sina risker. Men hur motverkar man korruption och samtidigt skyddar sitt varumärke och sina anställda?

Bonnesen dömdes för brottet grovt svindleri, vilket kan liknas vid ett bedrägeri där man lurar allmänheten med risk för omfattande felaktiga ageranden, till exempel prissättning på vara eller värdepapper. Den alternativa åtalspunkten var grov marknadsmanipulation. Bonnesen stod även åtalad för obehörigt röjande av insiderinformation från vilket hon friades.

Domen påminner om vikten av att känna till vilka lagar och regler som träffar just din verksamhet, men framför allt tydliggör lagen att det är nödvändigt att ha grepp om de straffrättsliga reglerna för vilka personligt ansvar föreligger och att brott mot dessa kan generera allvarlig påföljd. Hur man uttrycker sig, vad man säger och på vilket sätt kan få straffrättsliga konsekvenser. En dom mot en person, som är en följd av ett agerande i sitt tjänsteutövande är naturligtvis inte bara ett trauma för personen och dennes familj, det kan även vara förödande för varumärket.

Domen är inte viktig bara för företag inom bankverksamhet kopplat till penningtvättsbrottsproblematik. Regler om straffansvar gäller oavsett verksamhet och för hela brottskatalogen, vilket domen tydligt visar.

Hur kan er organisation eliminera riskerna för straffrättsligt ansvar? Var går gränserna? När ska ni vara helt transparenta för att inte riskera att misstänkas för svindleri och när ska ni vara tysta för att inte röja insiderinformation? Och hur motverkar ni korruption och samtidigt skyddar ert varumärke och anställda?

Svaret är kunskap och insikt! Det handlar om att känna till vilka straffrättsliga lagar som träffar just er verksamhet, och för att komma dit behövs många gånger utbildning.

Det kan vara svårt att vara objektiv och kritisk mot sig själv och sin egen verksamhet, att våga se sårbarheter och risker. Att ta hjälp av en tredje part med genomlysning av verksamheten bidrar till objektivitet, opartiskhet och därigenom en mer rättvisande bild. SRS har erfarenhet, metoder och en samlad grupp av experter inom området.

Vi är People to Trust!